Praktische tips bij het gebruik van triptanen bij migraine

Triptanen worden gebruikt als aanvalsmedicatie voor migraine. Het doel is de aanval die inzet zo
spoedig mogelijk de kop in te drukken door de inname van een triptan.

Er zijn verschillende triptanen die onderling enigszins verschillen in sterkte, de tijd dat ze erover doen
om in te werken en de duur van de werking. Ook verschillen ze iets qua kans op bijwerkingen. Samen
met uw arts is het uitzoeken welk triptan voor u het beste werkt. Vaak is dit een kwestie van ‘trial
and error’. Als één soort triptan bij één aanval niet het gewenste effect heeft, is het niet zo dat dit
soort nooit zal werken. We adviseren om een triptan altijd bij 3 aanvallen uit te proberen en dan de
balans op te maken.

Er zijn een aantal zaken waar u rekening mee moet houden bij het gebruik van triptanen. Hieronder
worden ze puntsgewijs opgesomd.

1. Neem de triptan zo spoedig mogelijk bij start van de hoofdpijn in. Als u langer wacht dan is
het minder effectief omdat de aanval dan al in volle gang is. De triptan wint het dan niet
meer van de hoofdpijn. Dus zodra u weet ‘dit is de hoofdpijn die voor mij herkenbaar is als
migraine’ dan neemt u zo spoedig mogelijk de triptan in.
2. De triptan werkt niet voor een aura, maar werkt alleen tegen hoofdpijn. Als u aanvallen met
aura heeft, dan neemt u de triptan pas bij de start van de hoofdpijn in. En dus niet bij de start
van de aura.
3. Als de triptan de hoofdpijn heeft onderdrukt, maar de hoofdpijn komt toch weer terug dan
mag u binnen 24 uur nogmaals de triptan innemen, maar op zijn vroegst 2 uur na de eerste
inname. Een uitzondering hierop is naratriptan die pas na 4 uur na de eerste inname
herhaald mag worden.
4. Neem maximaal tweemaal een triptan in per 24 uur. Meer innemen in deze 24 uur heeft
geen nut.
5. Komt de hoofdpijn de 2
de dag terug dan kan u nogmaals een triptan innemen. Ook hiervoor
geldt maximaal tweemaal op die 2
de dag.
6. Behandel de migraine aanval maximaal 2 dagen; het innemen van een triptan op de derde of
latere dagen is niet nuttig en werkt medicatie-overgebruik in de hand.
7. Als de eerste inname van de triptan helemaal geen effect heeft gehad, is het niet nuttig
nogmaals de triptan in te nemen. Het is dan beter om met uw arts te overleggen of een
dubbele dosering bij de start van de hoofdpijn een optie is.
8. Behandel gemiddeld maximaal 2 migraine aanvallen per maand en dan dus maximaal 2
dagen per aanval (zie punt 6). Als er standaard meer dan 2 aanvallen per maand voorkomen
is het beter om het met uw arts over het gebruik van profylactische medicatie te hebben.

Mensen met migraine zijn gevoelig voor het ontwikkelen van medicatie-afhankelijke hoofdpijn (zie
ook elders op deze site). Dit is hoofdpijn die wordt uitgelokt/wordt verergerd door het gebruik van
een overmaat aan pijnstillende medicatie voor de migraine. Het gaat hierbij om alle soorten
pijnstillers die voor hoofdpijn kunnen worden ingenomen: oa aspirine, paracetamol, ibuprofen,
diclofenac, en de triptanen. Het is hierbij niet zozeer belangrijk hoeveel u van een bepaald medicijn
neemt, maar hoeveel dagen in de maand u dit doet. Wilt u dit bij uzelf voorkomen neem dan op
maximaal 8 tot 10 dagen in de maand een pijnstiller voor de hoofdpijn. Hebt u de neiging om meer te
gaan nemen bespreek dit dan tijdig met uw arts.

Bijwerkingen die bij het gebruik van een triptan kunnen optreden:
- Een drukkend/pijnlijk gevoel op de borst enkele minuten na inname.
- Tintelingen, rood gelaat, lichte hartkoppingen en nekpijn zo 5-10 minuten na inname.
- Duizeligheid, vermoeidheid en een onaangenaam gevoel